Eğitim-Sen’den yeni eğitim-öğretim yılı için “Durum Raporu”: Çocuklar nitelikli eğitim alamıyor ve eğitime erişemedikleri için okulları terk ediyor

Eğitim-Sen Genel Başkanı Kemal Irmak, eğitim alanında yaşanan sıkıntılara dikkati çekerek, “Birçok çocuğumuz eğitime erişemiyor ya da nitelikli eğitim alamıyor, eğitime erişemediği için okulu terk ediyor” dedi.

Eğitim-Sen Genel Başkanı Kemal Irmak, ”2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı Başında Eğitim Durum Roporu”nu düzelediği basın toplantısıyla açıkladı.

Toplumsal eşitsizliklerin eğitim alanındaki problemlerin en başında geldiğini bu durumun çocuklar ortasındaki eşitsizliği de derinleştirdiğini vurgulayan Irmak, şu görüşleri lisana getirdi:

”Toplu taşıma sistemine geçildi bundan yaklaşık 16-17 yıl evvel. O günden beri toplu taşıma yapılıyor, servisler oluşturuldu, bununla birlikte köy okulları kapatıldı Yerinde eğitim ortadan kaldırıldı. Fakat bugün de ulaşımda tekrar bir geri adım atıldı. Çocuklarımızı servislerle artık almıyorlar. İki gün evvel birtakım vilayetlerde, Vilayet Valiliklerinde ve Vilayet Ulusal Eğitim Müdürlüklerinde kimi görüşmeler yaptık. Birçok velinin Vilayet Ulusal Eğitim Müdürlüklerinin bastığını, çocuklarına gerekli ulaşımı sağlayamadıklarını, taşıma sisteminden vazgeçilmesinden kaynaklı eğitime erişimlerinin ortadan kaldırıldığını, hatta bir velinin taşımayı kendi yaparken kaza yaptığını ve bu kazada kendisinin yaralandığını söz etti. Her geçen gün kamusal eğitimden vazgeçilmesinin sonuçları bunlar. Kamusal ve bilimsel eğitimden vazgeçilmesinin çok derin sonuçlarını yaşıyoruz. Bu rejimsel bir tercihtir.

Zorunlu ve parasız diye tanımladığımız eğitim modelinde çocukların mecburî eğitim süreci içerisindeki her türlü muhtaçlığın devlet tarafından şahsen karşılanması manasına gelir kamusal eğitim. Onların bir öğün yemek hakkının, pak suya erişim hakkının, okula inançlı bir halde ulaştırılması sorununun, okulların güvenlikli bir hale getirilmesi ve dış etkenlerden korunması sorununun, yurt yapılmasının, barınma problemi vesaire birçok kalemde uzatabileceğimiz kamusal eğitimden her geçen gün vazgeçilmesinin sonucunda bugün birçok çocuğunuz eğitime erişemiyor, nitelikli eğitim alamıyor ya da eğitime erişemediği için okulu terk ediyor.

“MESEM yüzünden 12 çocuğumuz hayatını kaybetti”

Ülkeyi maalesef her mevzuda olduğu üzere eğitim alanında da algıyla yönetiyorlar. Lakin eğitim alanındaki yırtık o kadar büyük ki artık algı da kimseye kar etmiyor. Zira her geçen gün çok önemli sıkıntılar yaşanıyor. Ve bu problemler şahsen çocuklar ve veliler yaşıyor. MESEM ve ÇEDES projeleri geçtiğimiz günlerde çokça gündem yapıldı. MESEM yüzünden 12 çocuğumuz hayatını kaybetti. Fakir aile çocuklarıydı bunlar. Onlarca çocuğun yaralanmasına sebep oldu. Bütün bunlar elbette ki çok trajik. Ancak daha trajik olanı devlet eliyle, devlet aklıyla şahsen bakanları ve çocukları korumakla misyonlu olan Millî Eğitim Bakanlığı eliyle bu çocukların korunamaması ve daha vahim olanı Bakanlık eliyle çocuk sömürüsünün, çocuk işçiliğinin yasal hale getirilmesi.

“Cinsiyet ayrımcı bir eğitim yaklaşımıyla karşılaşmaktayız”

ÇEDES projesiyle yapılmak istenen de aslında eğitim alanında ve toplumsal alanda yaşanan birçok berbatlığı örtbas etme ve perdelemenin yollarından birisi de insanların inançlarıyla ziyadesiyle oynamak. Öteki taraftan bizim ülkemiz çok lisanlı, çok kültürlü bir ülke. Bu ülkedeki farklılıkları görmezden gelerek tekçi, ırkçı, dinci bir eğitim yaklaşımıyla bir eğitim sistemi öngörülüyor. Yalnızca bu değil, cinsiyet ayrımcı bir eğitim yaklaşımıyla karşılaşmaktayız. Toplumsal cinsiyet farklılıklarını gözeten bir yerden değil, daima aile kavramı üzerinden aslında bir cinsi yok sayan ya da o cinsi daima o aile kavramı içerisinde daha çok itaat eden, itaat etmesi gereken, ona tanımlanan misyonları yapmakla yükümlü olan bir algıyı toplum üzerinde oluşturmaya çalışan bir eğitim sistemiyle karşı karşıyayız.”

“Hijyen şartları sağlanamadığı için birçok salgın hastalıkla karşı karşıya kalacağız”

Okullardaki paklık başta olmak üzere meselelerini da anlatan Irmak, şöyle devam etti:

“Okullardaki paklık problemi çok değerli bir sıkıntı. Okullarda zati çok uzun vakittir bizim savunduğumuz, kesinlikle teminatlı, takımlı elemanlar alınması. Ancak 20 yıldır okullara maalesef yardımcı hizmetli işçi alınmıyor. Yalnızca kısmen yurtlarda yetim olarak büyüyen çocuklardan temizlikçi unvanında bireyler alınıyor. Bunların sayısı çok az. Hepimiz öğrencilik yaptık. Nasıl bir okul atmosferi olduğunu biliriz. Çocuklar çıkar, teneffüslerde koşar, toz çıkarır bu çocuğun tabiatında olan bir şeydir. Ve her teneffüsten sonra çocuklar içeri girdiğinde okula yine paspas atılır, tuvaletleri temizlenir. Birtakım hijyen koşulları bu formda sağlanmaya çalışılır. Lakin bugünkü uygulama ile birlikte birden fazla vakit okullarda bu işleri yapacak şahıslar olmamış olacak. Ve bunun sonucunda çocukların ve bütün olarak ülkenin hijyen şartları sağlanamadığı için birçok salgın hastalıkla karşı karşıya kalacağız.

“Okullardaki tuvaletten su içerek karnını doyurmaya çalışan yüzde 20’lik bir kesim var”

Belki de en çok bugünlerde gündemleştirmemiz gereken sorunlardan birisi yoksulluk derinleştikçe okuldaki aç kalan gün uzunluğu aç kalan çocuk sayısı da o kadar derinleşerek artıyor. Gün boyunca yalnızca tuvaletten su içerek okuldan gününü geçiren, suyla karnını doyurmaya çalışan yüzde 20’lik bir kesim var. Bu bir toplumsal devlette, bir kamusal eğitim verdiğini tez eden Ulusal Eğitim Siyaseti içerisinde asla olmaması gereken bir şey. Biz bu çocuklara kesinlikle bir öğün yemek ve ulaşılabilir bir pak su hakkını sağlamak zorundayız, devlet bunu yapmak zorunda.”

Kemal Irmak, sarsıntı bölgesindeki vilayetlerde yaşanan eğitim meselelerine da dikkati çekerek, kelamlarını şöyle tamamladı:

”Deprem bölgesinde eğitim alanında yaşanan sıkıntılar tahlil bekliyor. Zelzelelerin 11 vilayette okul çağındaki 4 milyon çocuk ve 220 binin üzerinde eğitim işçisini etkilediği bilinmektedir. Zelzele bölgelerinde yaşanan yıkımın üzerinde 20 ay geçmesine karşın okullarda başta bina ve fizikî altyapı eksiklikleri olmak üzere paklık, içilebilir suya erişim, hem eğitim işçileri hem de öğrenciler için esas sorunu oluşturmaktadır. Ayrıyeten barınma ve ulaşım üzere en temel gereksinimler hala en değerli sorun alanları olmaya devam etmektedir. Eğitim binalarının yetersizliği, süreksiz konteyner sınıflarla çözülmeye çalışılsa da uzun vadede bu durum öğrencilerin eğitimin aksamasına ve eğitimin niteliğinin düşmesine neden olmaktadır. Zelzeleden en fazla etkilenen vilayetlerden biri olan Hatay’da bulunan eğitim binalarının üçte biri hasar görmüştür. Sarsıntıdan sonra okullarda yapılan güçlendirme çalışmaları ve yeni okul inşaatları olumlu bir adım olarak görünse de sürecin yavaş ilerlemesi, öğrencilerin eğitim hakkına erişimini zorlaştırmaktadır. Öte yandan okullarda paklık çalışanının bulunmayışından kaynaklı önemli bir hijyen sıkıntısının yaşandığı tespit edilmiştir. Buna bağlı olarak önümüzdeki süreçte önemli sıhhat problemleri ve salgınların yaşanması kaçınılmazdır.”

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir